Purpose: To examine the effectiveness of engaging in the arts through dance in creating a sense of community, enhancing motor and cognitive skills, and in the reframing of personal identity. Through arts based inquiry, we researched the process of knowledge transmission from a research-intensive university to the local community involving faculty members and students working off campus with diverse populations.
Using two distinct community-based programs, Dancing Parkinson’s YYC and University Heights Dancing, these university-community partnerships studied the impact of participating in dance classes, in order to evaluate the effectiveness of engaging in the arts in creating a sense of community; sharpening motor and cognitive skills; developing research-focused evaluation tools; and identifying effective strategies for program design, operation and management. Co-Investigator Anne Flynn worked on the research with neuroscientist Dr. Afra Foroud, and with sociologists Dr. Adolfo Peters and Krista MacEwan.
Lead partners have been Decidedly Jazz Danceworks, the University of Calgary, The Rozsa Foundation, University Heights Community Association, Foothills Mennonite Church, Parkinson Alberta and the Hotchkiss Brain Institute.
Objectif : Examiner l’efficacité de pratiquer un art comme la danse pour créer un sentiment d’appartenance à une communauté, améliorer la motricité et les aptitudes cognitives, et redéfinir l’identité personnelle. En ayant recours à l’enquête artistique, nous avons étudié le processus de transmission des connaissances entre une université axée sur la recherche et la collectivité locale en demandant la participation du personnel enseignant et des étudiants, qui ont travaillé hors campus auprès de populations diverses.
À l’aide de deux programmes communautaires distincts, Dancing Parkinson’s YYC et University Heights Dancing, et de partenariats entre l’université et des organismes locaux, nous avons étudié les effets de la participation à un cours de danse pour évaluer si le fait de pratiquer un art peut créer un sentiment d’appartenance à une communauté et améliorer la motricité et les aptitudes cognitives. Nous avons mis au point des outils d’évaluation axés sur la recherche et défini des stratégies efficaces pour la création et la gestion d’un programme. Anne Flynn, cochercheuse, a ici collaboré avec Dre Afra Foroud, neuroscientifique, et les sociologues Dr Adolfo Peters et Krista MacEwan.
Decidedly Jazz Danceworks, l’Université de Calgary, The Rozsa Foundation, University Heights Community Association, Foothills Mennonite Church, Parkinson Alberta et le Hotchkiss Brain Institute ont été les principaux partenaires communautaires dans ce projet.
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