Teaching and Learning

The Teaching and Learning team’s contributions sought to foster long term sustainability and quality work in Art for Social Change (ASC) in Canada by:

1. Mapping to identify existing opportunities for learning;
2. Fieldwork and Theorizing to consider ways in which current pedagogical approaches may both serve and limit the field;
3. Connecting practitioners, teachers, learners with research into ASC teaching and learning alternatives.

Mapping

The team’s mapping exercise identified major programs of study in the field of ASC in Canada. (For more information, see State of the ART: A Report on Social Change in Canada, April 2016). Our website Directory contains a listing of Training and Education opportunities across Canada. ArtBridges’ website also provides further listings.

Fieldwork

Along with the practice of ASC, this research advocated for teaching and learning in arts for social change (ASC) as a valuable mechanism for tackling major social issues at the personal, social, and political levels.

With a five-year field study and a networking community of practice, the team focused on how arts for social change could be fostered in a small city, where few resources existed to support this work.

Unlimited explored the teaching of dance and theatre in/as disability advocacy in community-based workshops and in a sustained community-university partnership. Community partners included Southern Alberta Individualized Planning Association, Inclusion Lethbridge, and South Region Self Advocates Network.

For more about Unlimited: videos, Limitless and Unlimited; and a journal article, May I have this Dance,Teaching performing and transforming in a university-community mixed-ability dance theatre project.

Theorizing 

We interviewed 18 people with extensive experience teaching ASC in Canada, in institutions and in community settings.  We explored the theoretical foundations of their pedagogical approaches – in particular, dialogic, embodied and mentorship approaches. Common goals of education in ASC include:

  • individual consciousness-raising on social justice issues;
  • creative development;
  • and arts and community engagement skills training, enabling learners to participate effectively in, and ultimately create and implement complex ASC projects.

Our analysis revealed that the impact of teaching and learning in ASC has far-reaching effects. It sparks change at the individual level, at the community level where it connects students, those experiencing the social justice issues being addressed, and the teachers themselves and at the policy level, influencing the publicly funded institutions and organizations that host educational programs and projects.

Connecting

The Art/Act community of practice connected potential and existing facilitators and teachers with ASC resources and with each other.

L’équipe chargée du volet Enseignement et apprentissage avait pour objectif d’assurer la viabilité à long terme et la qualité de l’art pour le changement social (ACS) au Canada. Elle a donc fait ceci :

  1. A répertorié les occasions d’apprentissage existantes;
    2. S’est rendue sur le terrain et a théorisé pour cerner les avantages et les lacunes des approches pédagogiques actuelles;
    3. A mis en contact praticiens, enseignants et apprenants avec la recherche sur les autres avenues possibles en matière d’enseignement et d’apprentissage de l’ACS.

Recensement

En se prêtant à un exercice de recensement, l’équipe a pu trouver d’importants programmes d’études dans le domaine de l’ACS au Canada. (Pour obtenir de plus amples renseignements, consultez le rapport State of the ART: A Report on Social Change in Canada, avril 2016). Le répertoire offert sur notre site Web liste les occasions de formation partout au Canada. Le site de la Toile des Arts fournit également d’autres pistes.

Travail sur le terrain

En plus de défendre la valeur de la pratique de l’ACS, cette recherche visait aussi à faire valoir l’enseignement et l’apprentissage de l’art pour le changement social en tant que mécanisme efficace pour aborder les grands enjeux sociaux sur les plans personnel, social et politique.

S’appuyant sur une étude de cinq ans sur le terrain et sur l’aide d’un réseau de praticiens, l’équipe a réfléchi aux façons dont on peut pratiquer l’art pour le changement social dans une petite ville où les ressources à cet égard sont limitées.

Le projet Unlimited a permis d’étudier l’enseignement de la danse et du théâtre comme moyen de faire valoir les intérêts des personnes handicapées, en misant sur des ateliers communautaires et un partenariat soutenu avec une université. Southern Alberta Individualized Planning Association, Inclusion Lethbridge et South Region Self Advocates Network figuraient parmi les organismes communautaires partenaires.

Pour en savoir plus sur Unlimited, regardez les vidéos Limitless et Unlimited, ou lisez l’article May I have this Dance,Teaching performing and transforming in a university-community mixed-ability dance theatre project.

Théorisation

Nous avons interviewé 18 personnes possédant une longue expérience de l’enseignement de l’ACS dans un milieu scolaire ou communautaire au Canada. Nous avons étudié les bases théoriques de leurs approches pédagogiques — avec un intérêt particulier pour les méthodes dialogiques, intégratives et fondées sur le mentorat. Voici certains des objectifs communs que nous avons remarqués :

  • prise de conscience individuelle des problèmes de justice sociale;
  • développement créatif;
  • acquisition de connaissances en lien avec les arts et l’engagement communautaire pour être en mesure d’abord de prendre part efficacement à des projets complexes d’ACS, puis de mettre sur pied de tels projets.

Notre analyse a démontré que l’enseignement et l’apprentissage de l’ACS ont une grande portée. Ils suscitent le changement : sur le plan individuel; sur le plan communautaire, en mettant en contact les étudiants et les enseignants avec les personnes qui sont aux prises avec les problèmes de justice sociale qu’on tente de régler; et sur le plan politique, en influençant les établissements et les organismes publics qui offrent des programmes et des projets éducatifs.

Liaison

La communauté de praticiens Art/Act a mis en contact des animateurs et des enseignants potentiels ou existants avec des ressources d’ACS et avec d’autres animateurs et enseignants potentiels ou existants.


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